Powrót do strony głównej


ŚREDNIA FREKWENCJA w EKSTRAKLASIE w sezonie 2017/18
/19.05.2018/


Na mecz Jagiellonii biletów nie ma od kilku dni, na mecz Górnika zostało jeszcze kilkaset – chyba BĘDZIE KOMPLET. Na Lecha jest jeszcze 9 tys. biletów, frekwencja może dojść do niemal 35 tysięcy. Wiele na to wskazuje że w 37, ostatniej kolejce Ekstraklasy, padnie rekord frekwencji. Może na stadionach zjawić się ponad 110 tysięcy widzów, co oznacza średnią frekwencję na poziomie około 14.000 widzów na mecz. Poprzedni rekord dotyczył 30 kolejki, gdy na trybunach ośmiu stadionów zasiadło 110.400 widzów (średnia 13.800 widzów na mecz).

Niewiele to zmieni, bo średnia frekwencja w całym sezonie 2017/18 wyniesie maksimum 9.500 widzów na mecz, a więc mniej niż w poprzednim sezonie. Powody są trzy Sandecja, Cracovia i zima.

Gdyby zamiast Sandecji do Ekstraklasy awansował klub z solidnym stadionem i średnią frekwencją na poziomie np. Zagłębia Lubin, to średnia frekwencja w Ekstraklasie wzrosła by do 9.700 widzów na mecz.

Gdyby władze Cracovii nie wprowadziły drakońskich ograniczeń w sprzedaży biletów, średnia frekwencja na Cracovii zamiast 4.850 wyniosła by ok. 8.000, a średnia frekwencja w Ekstraklasie wzrosła by do poziomu 9.900 widzów na mecz.

I wreszcie gdyby zima nie zaatakowała, gdyby 24 i 25 kolejkę, rozegrane w okresie od 24 do 28 lutego przeniesiono na inny termin, średnia frekwencja wzrosła by do 10.200 widzów na mecz.

A więc gdyby nie te trzy czynniki, mielibyśmy wzrost średniej frekwencji w EKSTRAKLASIE o całe 5%, bo w sezonie 2016/17 wyniosła 9.690 widzów na mecz.



Dotąd osiem klubów zakończyło rozgrywki na własnym stadionie. Po względem średniej frekwencji jest pół na pół. Na czterech stadionach frekwencja jest wyższa niż w poprzednim sezonie, na czterech niższa.

Największą stratę poniosła Legia Warszawa, spadek średniej frekwencji o 17%; z 20.520 (sezon 2016/17) do 17.000 (sezon 2017/18) widzów na mecz.

Nieciecza zaliczyła aż 25% spadek frekwencji z 3.700 do 2.780.

Mniejsze spadki zanotowały Wisła Płock (7%) – z 5.350 do 5.000 oraz Zagłebie Lubin (2%) z 6.300 do 6.160 widzów na mecz.

Największy wzrost frekwencji zaobserwowano na stadionie Śląska Wrocław, wzrost o 18%, z 9.090 do 10.750 widzów na mecz.

Nieco mniejszy, 12% wzrost dotyczy Pogoni Szczecin, z 5.810 do 6.530.

Jednocyfrowe wzrosty frekwencji dotyczą Sandecji Nowy Sącz; 8% z 1.480 (II liga) do 1.620 oraz Wisły Kraków, wzrost o 3%, z 13.970 do 14.420 widzów na mecz.